لوله فولادی

لوله فولادی یک قطعه و مصالح ساختمانی است که عمدتاً برای انتقال مایعات و گازها استفاده می شود.  از یک جسم توخالی و استوانه ای شکل تشکیل شده است که طول آن بسته به کاربرد می تواند متفاوت باشد.  این لوله ها هم در سطح زمین و هم در زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرند و در هر دو سیستم لوله کشی تجاری و مسکونی یافت می شوند.

برای ساخت لوله فولادی می توان از انواع مختلف فولاد استفاده کردفولاد کربنی یا فولاد نورد سرد رایج ترین و همچنین ارزان ترین استلوله های فولادی را می توان با استفاده از فرآیندی به نام "آبکاری الکتریکی" یا گالوانیزاسیون برای بهبود استحکام و مقاومت در برابر خوردگی لوله با روی پوشاند.

لوله‌های فولادی ضد زنگ برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی با کروم مخلوط می‌شوند، اگرچه این لوله‌ها معمولاً گران‌ترین هستندلوله های فولادی موج دار از بزرگترین انواع لوله ها هستند و ساختار مارپیچی دارند که به آنها استحکام و دوام بیشتری می بخشد.

بسته به نحوه ساخت، لوله فولادی ممکن است دارای یک درز باشد که تمام طول آن را طی می کند، با این حال، مدل های بدون درز نیز وجود داردمدل های لبه دار با خم کردن ورق فولادی به دور یک شکل استوانه ای ساخته می شوند  سپس لوله در امتداد درز جوش داده می شودالگوهای بدون درز با استفاده از فرآیند اکستروژن ساخته می شوند و در کاربردهای فشار بالا بهتر عمل می کنند.

در حالی که لوله های فولادی معمولاً برای انتقال آب استفاده می شوند، می توانند برای انتقال گاز، فاضلاب یا مایعات صنعتی نیز استفاده شوندلوله های فولادی کوچک اغلب در محیط های آزمایشگاهی یافت می شوند و برخی از آنها حتی به عنوان مجرای انتقال سیم ها و کابل های برق استفاده می شوند.

 لوله فولادی همچنین می تواند به عنوان یک عضو قاب ساختاری در مبلمان ساختمانی، لوازم خانگی، داربست یا سایر سازه ها استفاده شود.

لوله فولادی

لوله ها اغلب برای اندازه آنها انتخاب می شوند که شامل قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت دیواره می شودقطر لوله باید با دقت بر اساس اصطکاک و فشار در سیستم لوله کشی انتخاب شود، در حالی که ضخامت دیواره تعیین کننده استحکام و دوام لوله است

در بسیاری از مناطق، اندازه لوله بر حسب مقداری از زمان‌بندی مشخص می‌شود، با مقادیر برنامه‌ریزی بالاتر مرتبط با دیواره‌های لوله ضخیم‌تر، معمولاً قطر بیرونی لوله به گونه ای ثابت می شود که با افزایش مقادیر طرح، قطر داخلی کاهش می یابد.

لوله های فولادی مزایای زیادی نسبت به سایر مواد لوله دارندآنها که به دلیل استحکام و دوام بالا شناخته می شوند، می توانند فشار بالا و دمای نسبتاً بالا را تحمل کنندبسیاری از لوله های فولادی برای انتقال آب آشامیدنی و همچنین مواد شیمیایی مایع و گاز مناسب در نظر گرفته می شوند.

در عین حال، لوله های فولادی اغلب گرانتر از سایر انواع لوله، به ویژه محصولات ترموپلاستیک هستندآنها بیشتر مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند و برش و اتصال آنها دشوارتر استهمچنین، به دلیل وزن نسبتاً سنگینی که دارند، نصب لوله های فولادی نسبت به مدل های سبک ترموپلاستیک بیشتر طول می کشد.