گان جراحی چیست ؟

به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد: یک بار مصرف و چندبار مصرف

  • گان‌های چند بار مصرف معمولاً از جنس‌های پنبه، پلی استر، ویسکوز مخلوط آن‌ها می‌باشد.
  • گان‌های یک بار مصرف معمولا از جنس اسپان است و در محیط های آلوده به عفونتهای ویروسی از اسپان های لمینت شده استفاده می‌شود و عموما فاقد دوخت و به شکل پرس شده هستند و در برخی موارد ممکن است دارای الگوهای دوختی هم باشند اما هر چقدر درز کمتر داشته باشد در مقابل نفوذ ویروس مطمئن تر و محفوظ تر می‌باشد.

این لباس  نوعی لباس استریل بیمارستانی است که توسط جراحان و پرسنل اتاق عمل برای محافظت و جلوگیری از انتقال عفونت ، میکروب و هر گونه آلودگی احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد . عموما گان های جراحی لباس هایی پشت باز هستند . گان جراحی عموما یک تکه یا دو تکه هستند ، دارای قدی نسبتا بلند و آستین های کش باف دارند .در تهیه این لباس از دو نوع مختلف پارچه استفاده می شود .

پارچه های یک بار مصرف(بی بافت)

پارچه های چند بار مصرف قابل شت و شو (بافت دار)

گان جراحی

از آنجا که عفونت های بیمارستانی همواره یکی از دغدغه های سیستم درمانی کشور بوده و سهم قابل ملاحظه ای از منابع مالی و انسانی مراکز درمانی کشور را درگیر نموده و نیز باعث افزایش مدت زمان بستری شدن بیمار و بالا رفتن هزینه های درمان می شود ، بدین منظور استفاده از البسه یکبارمصرف بیمارستانی می تواند نقش تعیین کننده ای در پیشگیری و کنترل عفونت ها ایفا نماید.

ویژگی البسه و منسوجات یکبار مصرف در ساختار آنها می باشد. در بافت این پارچه از تار و پود استفاده نشده و الیاف بصورت همگن در کنار هم قرار می گیرند ، همین امر باعث بالا رفتن ضریب بهداشتی در این نوع پارچه نسبت به انواع دیگر منسوجات می باشد. در این نوع پارچه منافذی برای تجمع میکروب وجود ندارد و چون یکبار مصرف است نیازی به شستشو مجدد و استریل شدن ندارد.

گان های جراح یکبار مصرف با اتیلن اکساید یا گاما استریل میشوند. کیفیت و جنس گان جراح نسبت به عمل جراحی که قرار است انجام پذیرد انتخاب میشود. عموما از رنگهای سبز و آبی برای گان جراح استفاده میشود. پارچه استفاده شده در گان جراحی بدون تار و پود میباشد وجود تارو پور در گان های پارچه ای باعث تجمع میکرو ارگانیسم ها شده و از استریل صحیح گان جراح جلوگیری می نماید. گان جراح یکبار مصرف علاوه بر سهولت استفاده ،سبک و راحت بودن پوشش آن برای جراح از لحاظ استریل بودن نیز هیچ گونه نگرانی نداشته و حتی زمان جراحی هم بدلیل تا کردن مناسب و حجم کم گان ها و شانها حجم کمتری نسبت به گان های پارچه دارد. تولیدکنندگان گان عموما گان های جراحی را با گرماژهای (وزن و ضخامت پارچه) مختلف در دو سایز L و XL تولید میکنند که برحسب نوع عمل به گان ساده و ضد آب تقسیم میگردد که در گان جراح ضد آب یا لمینه قسمت سینه و آستین گان تقویت شده تا در عمل های جراحی همچون ارتوپدی ،سزارین ،قلبی و … که جزو عمل های سنگین به حساب می آیند از نفوذ مایعات و خون آبه به بدن جراح جلوگیری بعمل آورد.

به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد: یک بار مصرف و چندبار مصرف

طرز پوشیدن گان جراجی :

طرز پوشیدن گان های جراحی برخلاف لباس های دیگه کاملا متفاوت هستش گان جراحی برخلاف لباس های دیگه دکمه یا …. نداره گان های جراحی گان های جراحی از جلو بدون هیچ دکمه ای هستن و جلو ای بسته دارن برای پوشیدن این  لباس ها شما باید اونارو از از جلو بپوشید پشت این لباس ها آزاده و از پشت این لباس ها با یه بند بسته میشن از ویژگی های این لباس ها میتونیم به راحتی این لباس ها اشاره کنیم .طرز پوشیدن گان جراحی برخلاف تصورش بسیار راحت میباشد اصلا هدف از ایجاد گان جراحی اینست که پوشیدن این لباس آسان باشد و بتوان به راحترین روش از این لباس استفاده کرد .

ویژگی گان جراحی یکبار مصرف

یکی از پوشش های کاربردی برای جراحان گان جراحی است که این گان های جراحی دارای دو دسته می باشند برخی از این گان های جراحی از مواد یکبار مصرف تولید شده اند که فقط یکبار قابلیت استفاده دارند و دسته دوم گان جراحی،گان جراحی چندبار مصرف می باشد. نکته قابل توجه در مورد گان های چند بار مصرف این است که دارای بافت می باشند و از مخلوطی از پارچه ها تولید شده اند و می توان به جنس پنبه و نانو اشاره کرد در ضمن می توان گفت که گان های جراحی بسیار مرغوب هستند و در جهت حفظ بهداشت بسیار مقرون به صرفه هستند و از نکات دیگری که در مورد گان های جراحی می توان اشاره کرد این است که گان های جراحی قابلیت ضد آب ژاول دارند که منجر می گردد بعد از شستشو رنگ خود را از دست ندهد و می توان بعد از چندین بار شستشو مجددا استفاده کرد. گان های جراحی یک بار مصرف دارای قابلیت چند بار استریل شدن دارند و هم چنین از الیاف طبیعی تولید شده اند که منجر می گردد که گان های جراحی هیچ گونه حساسیتی برای فرد به وجود نیاورد و فرد بتواند به راحتی از آن استفاده کند و هیچ گونه آسیبی به پوست فرد وارد نمی کند و در ضمن بسیار سبک هستند و فرد می تواند به راحتی از آن استفاده کند. گان های جراحی به خاطر جنس بسیار با کیفیتی که دارند به راحتی دارای قابلیت حفاظتی هستند و بدن جراح را از انتقال هر گونه عفونتی و یا موارد دیگر ویروسی در امان نگه می دارد و بسیار راحت می باشند و هم چنین دارای قابلیت تنفسی هستند و در ضمن از هزینه بسیار مناسبی برخوردار هستند و هم چنین به خاطر جنس بسیار با کیفیتی که دارند موجب می گردند که هیچ گونه آسیبی به محیط وارد نکند. رنگ های بسیار ملایمی که این گان های جراحی دارند مانند آبی کم رنگ یا خاکستری کم رنگ موجب می گردد که هم باعث آرامش فرد شود و هم چنین این رنگ ها کمتر موجب خستگی چشم می شوند و کمتر به چشم آسیب وارد کند. در ضمن به خاطر جنس بسیار با کیفیت این گان های جراحی موجب می گردد که قابلیت تنفس هوایی داشته باشند و از ایجاد حس تعریق در بدن فرد ممانعت می کند و فرد به راحتی می تواند از آن استفاده کند.

گرماژ۲۸،۳۰،۴۰
رنگ های آبی نفتی ،صورتی ،آبی آسمانی ،سفید
قیمت مناسب
دارای گان های چند بار مصرف

منبع:  https://www.clickmaster.ir/lebas-jarahi